Thursday, April 5, 2007

Coba, Mexico


Coba. Dit is één van de grootste piramides die ik tot nu toe heb mogen beklimmen. Naar boven toe gaat altijd soepel en zo snel als de hitte toe laat. Eenmaal bovenop is het uitzicht fantastisch. Op deze hoogte waait ook meestal een heerlijk verkoelend briesje. Het is mijn moment om me even verheven te voelen. Hoog boven de jungle op een plek waar een paar honderd jaar geleden ook mensen stonden. Toen de stad nog bewoond werd en alle mysteries waar archeologen naar opzoek zijn nog helemaal niet geheimzinnig waren. Hier op deze grote piramide echter, blijkt mijn timing niet zo geweldig. Het lijkt wel of er eerder een hele horde uit een toerbus naar boven is geklauterd. Inclusief kortademige bejaarden. De romantiek van het moment is ver te zoeken. Het is niet de plek die ik zou aanraden voor een huwelijksaanzoek. Tenzij je de kans krijgt om er heel vroeg in de ochtend te zijn.

Sneller dan gewenst komt dus het moment om weer naar beneden te gaan. Als ik naar benden kijk, de diepte in, krijg ik het gewoon benauwd. Met slappe benen, stapje voor stapje begin ik aan de weg terug. Het is absoluut niet mijn ding, maar op de één of andere manier bedenk ik dat altijd pas als ik er bovenop sta. Voor mij schuift een oma op haar billen, trede voor trede, naar beneden, terwijl haar gerimpelde handen zich met witte knokkels om de stenen klemmen. Ook al zijn mijn botten nog niet verkalkt en behoor ik een stuk soepeler te bewegen: de ongepaste trots omdat ik wel rechtop naar beneden durf te schuiven maakt mijn dag weer goed.

De grote piamide van Coba is 42 meter hoog. Op de piek van de beschaving wordt er geschat dat er meer dan 50.000 inwoners waren. Vandaag de dag zijn de opgravingen en restauraties nog altijd niet klaar en als je Coba gaat bezoeken dan kun je er een fiets huren. De groepen met gebouwen liggen redelijk ver uit elkaar. De meest afgelegen zijn lekker rustig en geven je de kans om door de omgeving te dwalen. Het ziet er niet zo gelikt uit als Chichen Itza of Tulum, maar Coba geeft je wel het gevoel een beetje van de gebaande paden te kunnen afwijken in het toeristische Yucatán.

No comments: