Tuesday, April 17, 2007

Er zijn nou eenmaal slachtoffers en helden


Soms valt je oog er gewoon op. Tijdens een bezoekje aan Gent, zagen we vlak bij de ingang van de Sint Baafs Kathedraal deze gedenkplaat.
Toch frappant dat je als soldaat sterft voor je vaderland, terwijl je als burger blijkbaar ordinair "voor den kop geschoten" wordt.
De foto is bizar slecht, omdat we de camera niet lang genoeg stil konden houden in het donker...
Zoals de Belgen al opmerkten: 'Die Hollanders kunnen nog geen kerk bezoeken of ze staan alweer te lachen'.
Ik heb voor een Belgisch bedrijf gewerkt en dan merk je duidelijk dat er zoveel verschil is tussen onze taal. Toen ik een keer zei dat ik een beetje kippig was, bleek later dat mijn collega daarom dacht dat ik erg boos op hem was.
Dat politiemannen "zwaantjes" genoemd worden snap ik nog steeds niet en bij de grasmat afrijden, denk ik ook niet direct aan grasmaaien...

No comments: